Tutaj jestes: Strona główna / Aktualności
Aktualności
WSPIERANIE TWORZENIA SZKÓŁ ĆWICZEŃ
Pod taką nazwą jest realizowany kolejny projekt Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Głównym jego celem jest przygotowanie założeń prawno-organizacyjnych i finansowych szkół ćwiczeń, a także zaproponowanie przykładowych form i metod pracy umożliwiających utworzenie oraz prowadzenie szkoły jako szkoły ćwiczeń.
Tak działająca placówka będzie stanowić uzupełnienie systemu doskonalenia nauczycieli, służyć praktycznym działaniom w podnoszeniu kompetencji nauczycieli i kandydatów do zawodu nauczycielskiego. W nazwie szkoła ćwiczeń tkwi głęboki sens, gdyż będzie przede wszystkim szkołą wzorcową, w której kandydaci na nauczycieli znajdą praktyczne potwierdzenie teoretycznych wiadomości. Najbardziej rzetelna wiedza teoretyczna wymaga potwierdzenia oraz uzupełnienia o głęboką wiedzę praktyczną, a także praktycznego zweryfikowania pod okiem fachowca w tej dziedzinie, jakim będzie nauczyciel szkoły ćwiczeń. Wzory pracy wyniesione z praktyki pedagogicznej odgrywają ważną rolę w przygotowaniu zawodowym nauczycieli, gdyż młodzi nauczyciele posługują się w swojej praktyce częściej raczej wzorem niż teorią. Dlatego też szkoła ćwiczeń będzie miała bardzo dobrze wykształconą kadrę o wiedzy interpersonalnej.
W wyniku otwartego naboru został wyłoniony zespół ekspertów, których zadaniem jest opracowanie koncepcji pracy szkoły ćwiczeń, obejmującej: definicję i uzasadnienie potrzeby funkcjonowania w systemie oświaty szkół ćwiczeń, strukturę i standardy oraz formy i metody pracy, podstawy prawne, propozycje finansowania, rola i zadania organu prowadzącego szkoły ćwiczeń oraz zadania organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Eksperci to nauczyciele i dyrektorzy szkół, przedstawiciele instytucji wspomagania: placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych, pracownicy czelni oraz organów prowadzących szkoły i sprawujących nadzór pedagogiczny. Wśród 16 ekspertów znajdują się 2 osoby z powiatu prudnickiego: pani Marzena Kędra – dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu, radna V kadencji Rady Powiatu w Prudniku oraz pan Tomasz Wójtowicz – nauczyciel matematyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Prudniku.
Zgodnie z kierunkami Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) obszar tematyczny projektu został określony jako wspieranie szkół w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów, niezbędnych do poruszania się na rynku pracy.
Po zakończeniu projektu środowisko edukacyjne zostanie wzbogacone o opracowany Model szkoły ćwiczeń, standardy pracy i współpracy szkoły ćwiczeń z instytucjami wspomagania, innymi szkołami oraz uczelniami. Oprócz tego w kraju powstanie 11 szkół ćwiczeń, w których zostanie przeprowadzony pilotaż opracowanej koncepcji. Podczas realizacji projektu przygotowani zostaną również trenerzy, których zadaniem będzie wspieranie działania nauczycieli, uczniów i dyrektorów. Opracowane zostaną również zestawy materiałów szkoleniowych, w tym materiały multimedialne dla nauczycieli, dyrektorów, pracowników systemu doskonalenia, uczelni, nadzoru pedagogicznego, programy 10 kursów e-learningowych, założenia merytoryczne do prowadzenia działań konkursowych, obejmujących tworzenie szkół ćwiczeń w poszczególnych województwach, rekomendacje do zmian przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie szkół ćwiczeń w systemie doskonalenia nauczycieli i prowadzących do opublikowania odpowiedniego rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie tworzenia, finansowania i działania szkół ćwiczeń.
Tomasz Wójtowicz
Publikacja: Poniedziałek, 10 Października 2016r. Godzina: 08:46. Wejść: 1820.